Pedagogia Montessori se poate aplica cu deosebita usurinta acasa, datorita activitatilor care incurajeaza participarea copilului si dezvoltarea autonomiei sale. Pe masura ce creste, micutul observa, manipuleaza…demonstreaza o deosebita placere de a invata sub ochiul atent al adultului.
Stabileste un mediu adaptat
Nu fa asta…nu pune mana pe asta…sa lasam deoparte interdictiile si ordinele limitand la maxim pericolul care il inconjoara pe copil, amenajand mobilierul pe marimea sa. Astfel, obiectele periculoase sunt aranjate intr-un loc in care copilul nu are acces si plasam la inaltimea sa ce se poate, fara riscuri, il ajutam practic sa participe la viata de zi cu zi: il solicitam sa spele legumele urcat pe un scaun sau pe un learning tower, ii agatam geaca intr-un loc mai jos de unde sa o poata lua singur atunci cand e nevoie, il incurajam sa isi aranjeze singur jucariile si cartile dupa ce a terminat cu ele. Cu alte cuvinte, il incitam sa faca anumite lucruri pentru a nu mai fi dependent de cei mari.
Lasa-l sa acitioneze liber
Amenajarea unui cadru structurat si structurant compus din anumite reguli precum respectul semenilor ne va permite sa il lasam pe copil sa isi aleaga singur activitatea, durata acesteia, locul in care se desfasoara activitatea respectiva – spre exemplu pe o masa sau pe covor. O educatie care ii confera o anumita libertate pe care cu siguranta o va aprecia.
Incita-l spre autodisciplina
Il putem invita pe micutul nostrum sa se autoevalueze astfel incat sa nu aiba nevoie in permanenta de noi in spatele sau, de o validare sau sa fim noi cei care ii aratam care sunt lucrurile pe care trebuie sa le imbunatateasca. Trebuie sa il incurajam sa nu isi vada greselile ca un esec, trebuie sa aiba incredere deplina in el.
Respecta-i ritmul
Este important ca parinte sa inveti sa observi, sa fii mai relaxat, sa ai rabdare, sa nu actionezi mereu sub impulsul reflexelor, inclusiv atunci cand vine vorba sa ii faci un compliment sau sa ii dai un pupic, pentru a nu-l conturba atunci cand este concentrat pe ceva. Spre exemplu, daca rasfoieste o carte, il lasam sa termine inainte de a stinge lumina sau de a-l solicita sa faca altceva. Daca suntem in parc il prevenim ca vom pleca in curand pentru a nu-l lua in surprindere si pentru a-i limita frustrarea, oferindu-i, timp suficient sa se pregateasca de plecare.