Aproximativ o treime din cazurile de cancer ar putea fi prevenite prin modificari ale stilului de viata – adica aproximativ un milion de cazuri de cancer in Europa in fiecare an. S-ar putea sa fi crezut ca pana acum majoritatea oamenilor ar fi constienti de riscurile stilului de viata, dar te-ai insela. Ultimul nostru studiu, publicat in Jurnalul European al Cancerului, arata ca multi oameni sunt inca confuzi cu privire la factorii de risc, in ciuda unor sume imense cheltuite in campanii de educatie pentru sanatatea publica.
O minoritate considerabila a publicului fie nu reuseste sa aprecieze importanta factorilor de risc cunoscuti, fie sustine convingeri nefondate despre posibile cauze, cum ar fi utilizarea telefoanelor mobile sau a fi in apropierea liniilor electrice aeriene.
Oamenii au nevoie de o imagine exacta a riscurilor de cancer pentru ca acestia sa ia o decizie in cunostinta de cauza cu privire la modul in care isi pot proteja sanatatea. Scopul strategiei de sanatate publica pentru a reduce povara cancerului este de a incuraja oamenii sa evite sau sa reduca la minimum riscurile cu care se confrunta. Acest lucru este subminat daca exista confuzie cu privire la aceste riscuri.
Studiul nostru cu 1.300 de adulti a constatat niveluri ridicate de neintelegere cu privire la factorii de risc. Folosind datele colectate din sondajul privind atitudinile si convingerile despre cancerul din Marea Britanie din 2016, ne-am propus sa investigam intelegerea oamenilor despre cauzele cancerului si sa identificam daca anumite grupuri au o probabilitate mai mare de a avea o imagine inexacta a riscurilor de cancer.
Hipersensibil la factorii de risc de cancer
Rezultatele analizei noastre ne-au surprins. In general, mai putin de jumatate din intrebarile adresate oamenilor despre factorii de risc de cancer au primit un raspuns corect. Unii oameni au inteles bine factorii de risc stabiliti, dar persoanele cu cunostinte mai mari au, de asemenea, mai multe sanse sa sustina incorect cauzele fictive, cum ar fi frecventele electromagnetice si cuptoarele cu microunde.
Nu am putut investiga de ce se intampla acest lucru, dar sugereaza o „hipersensibilitate” la factorii de risc: oamenii simteau pericole acolo unde nu existau. Acest lucru sugereaza ca oamenii nu reusesc sa filtreze mesajele de sanatate care sunt difuzate prin retelele lor sociale si prin intermediul mass-media.
Oamenii au fost in general saraci in identificarea factorilor de risc sustinuti de dovezi stiintifice. Patru din zece respondenti nu stiau ca supraponderalitatea este legata de un risc crescut de cancer. O proportie similara nu a recunoscut pericolele arsurilor solare. Si aproape trei din patru respondenti (71%) nu si-au dat seama ca a avea papilomavirus uman (HPV), un virus comun care afecteaza pielea si membranele umede si care poate fi raspandit prin contact sexual, a fost legat de anumite tipuri de cancer, inclusiv colul uterin, cancer oral si anal.
Nu numai ca unii oameni nu erau constienti de riscurile stabilite, altii sustineau convingeri despre cauzele cancerului care nu erau sustinute de stiinta. Aproape jumatate dintre respondenti au considerat ca stresul este un factor si un sfert a dat vina pe telefoanele mobile. Unul din cinci credea ca utilizarea unui cuptor cu microunde este un factor de risc. Cercetarea ridica intrebari cu privire la sursa de informatii pentru oameni.
In conformitate cu cercetarile anterioare, persoanele care erau albe si petrecusera mai mult timp in educatie aveau mai multe sanse sa identifice cauzele reale ale cancerului. Oamenii care erau mai tineri si albi aveau mai multe sanse sa creada in riscuri neintemeiate de cancer. Constatarile sustin dovezile existente ca anumite grupuri de populatie sunt mai susceptibile sa inteleaga mai putin riscurile de cancer. Directionarea mesajelor de sanatate astfel incat acestea sa fie accesibile si usor de inteles de catre toata lumea din societate este esentiala pentru abordarea inegalitatilor de comunicare.
Acest lucru este important deoarece stiinta dezvolta o imagine din ce in ce mai complexa a factorilor care contribuie la cancer. Pe masura ce campul progreseaza, este putin probabil ca cunostintele publice sa tina intotdeauna ritmul, lasand nesupravegheate mesaje importante despre promovarea sanatatii.
Intrucat oamenii isi primesc din ce in ce mai mult stirile de pe retelele de socializare – uneori din surse nesigure – va fi crucial sa monitorizam schimbarile in credintele oamenilor cu privire la cauzele cancerului si la modificarile stilului lor de viata. Rezultatele studiului nostru pot fi folosite ca reper pentru intelegerea publica a factorilor de risc de cancer fata de care pot fi masurate viitoarele schimbari.